شاید از زمانی که انسان شروع به کشاورزی کرد و یکجانشین شد، زمین ارزش متفاوتی پیدا کرد. این روزها هم کمتر کسی از ارزش زمین و خانه بی اطلاع است. سرمایهگذاری روی زمین هم یک گزینهی شناخته شده برا حفظ ارزش پول است. با گسترش شبکهی جهانی و رواج دسترسی به اینترنت، سرمایهگذاری بر دامنه نیز مثل سرمایهگذاری روی زمین، متقاضیانی رو به رشد دارد.
در سالهای دور، درست زمانی که کمتر کسی از وجود اینترنت آگاه بود، امکان ثبت دامنه در اختیار عموم مردم قرار گرفت و دامنههای خاص توسط اندک افرادی که آگاه بودند ثبت شد. به همین دلیل امروزه و با اوج گرفتن تب و تاب کسبوکارهای اینترنتی و رزرو بودن دامنههای خاص و ویژه، نیاز به دامنه بیش از پیش نمایان شد. در بسیاری از کشورها خرید دامنههای خاص و یونیک، روشی رایج برای سرمایهگذاری و کسب درآمد شد.
در ایران هم سرمایهگذاری روی دامنه، فعالیتی است که میتواند سود زیادی داشته باشد. ما نیز از سالها پیش در این زمینه فعالیت داشتیم و متوجه ظرفیت بالقوهی این بازار شدیم. در عین حال متوجه کاستی محلی برای خرید و فروش دامنهها شدیم و ضرورت وجود آن را احساس کردیم. به همین منظور هم بخش خرید و فروش دامنه را در سایت Rond.ir جدیتر پیش بردیم. اما باز هم جای خالی یک سایت تخصصی با امکانات ویژهتر خالی بود.
با تجربهای که از سایت Rond.ir کسب کرده بودیم و همچنین آشنایی با کسبوکارهای مشابه خارجی، به این نتیجه رسیدیم که بستری فراهم کنیم تا در ایران هم امکان برگزاری مزایده برای دامنههای اینترنتی فراهم شود. ایده اولیه سایت Nam.ir (نام) از همین جا به ذهنمان رسید.
هدف ما از راهاندازی سایت نام، تنها ایجاد محلی برای خرید و فروش دامنه نبود. با گذر زمان متوجه شدیم که با وجود شناخته شدن این روش به عنوان یک سرمایهگذاری رایج، در ایران هنوز بستری برای خرید و فروش دامنه وجود ندارد. علاوه بر این بارها با این سوال مواجه شدیم که دامنهی مناسب برای شروع کار را چهطور انتخاب کنم؟
تکرار این سوال و درخواستهای مشابه به ما نشان داد که نیاز به دامنههایی معنیدار و مرتبط با کسبوکار زیاد است و محل مناسبی هم برای یافتن چنین دامنههایی نیست. بنابراین هنگام راهاندازی نام به این نکته هم توجه کردیم و نیاز افرادی را در نظر گرفتیم که در حال راهاندازی کسبوکار خود هستند.
در طراحی بستری برای مزایده در نام با تکیه بر تجارب قبلی به دو نکته توجه ویژهای کردیم.
- ایجاد فضایی با کاربری آسان برای کاربران
- ایجاد فضایی امن و مطمئن برای تجارت دامنه
توجه به این نکتهها باعث شد که به محض شروع کار نام، با استقبال خوبی مواجه شویم. در واقع شروع به کار نام و مراجعه کاربران به ما نشان داد که چهقدر جای خالی بستری برای خرید و فروش دامنه در میان کاربران احساس میشد.
عمده مخاطبین هدف ما در سایت Nam.ir افراد زیر هستند:
۱- افرادی که به خرید و فروش دامنه به عنوان یک سرمایهگذاری نگاه میکنند.
۲- افرادی یا سازمانهایی که برای شروع کسبوکار اینترنتی خود نیاز به دامنه مرتبط با کارشان دارند.
۳- افرادی که ایدههای مختلف برای راهاندازی یک کسبوکار دارند.
۴- افرادی که به دنبال دامنهای بهتر برای کسب و کار خود هستند.
۵- صاحبین کسبوکارهای اینترنتی که قصد داشتن نوشتارهای مختلف سایت خود را دارند.
یک ویدیو کوتاه از معرفی سایت Nam.ir
طی مدت کوتاه فعالیت نام، توانستهایم رضایت مشتریان خود را جلب کنیم. افرادی که از طریق وبسایت نام به خرید و فروش دامنه مشغول هستند، کسبوکار ما را با ویژگیهایی مانند مطمئن و راحت توصیف میکنند.
یکی از چالشهای مهمی که با آن روبرو بودیم نظارت بر انجام صحیح معامله بود که به مرور زمان سعی کردیم این امر را بهبود دهیم. در مدت فعالیت نام ویژگیهایی به بستری که برای خرید و فروش دامنه فراهم کردیم، اضافه شد.
سایت Nam.ir هنوز در ابتدای راه است و میدانیم که این راه پایان مشخصی ندارد. کارهای زیادی است که باید انجام دهیم. مشتاقیم که ادامهی راه را طی کنیم و تلاش میکنیم که نام، به عنوان مرجعی مطمئن و شناخته شده برای خرید و فروش دامنه تبدیل شود در عین حال امیدواریم به زودی سرمایهگذاری روی نام دامنه در ایران نیز به عنوان یک شیوهی کسب درآمد شناخته شود.
دیدگاههای بازدیدکنندگان
محسن دارابی
انتخاب دامنه همیشه سخت بوده
1617 روز پیش ارسال پاسخمن خودم همیشه برای انتخاب دامنه مشکل داشتم. البته خداییش سایت Rond بهتر از مزایده است به نظرم. چون خیلی ایده هم میشه گرفت ازش