«بامیلو تعطیل شد» و «بامیلو کوچک شد» جملاتی است که این روزها بین اهالی وب و جامعه آنلاین کشور رد و بدل میشود. همه چیز در حد شایعه بود و همه به این فکر میکردند که دیجیکالا دیگر رقیبی در بازار ندارد. چند منبع آگاه از تعطیلی بامیلو میگویند و یک شایعه محکم و جدی دیگر خرید بامیلو توسط مجموعه هایپراستار و بالا آمدن سایت هایپراستار به جای بامیلو در آیندهای نزدیک خبر میدهند. از طرفی سوپر اپلیکیشن اسنپ و اسنپمارکت گزینههایی بودند که گفته میشد گروه اینترنتی ایران قصد دارد بامیلو را با آنها یکی کند.
همه این صحبتهای درگوشی و مطالب مختلف در سایتها و رسانهها با بیانیه بامیلو فروکش کرد.
ابتدا بیانیه بامیلو رو با هم بخوانیم و بعد به موج جدید نظرات و مطالب منتشر شده بپردازیم. بیانیه بامیلو را در روز چهارشنبه اول اسفند در دیجیاتو خواندم. در این بیانیه از شرایط پیشبینی نشده و ارائه خدمات بهتر صحبت شده بود که از دلایل اصلی تصمیم بامیلو نیز به حساب میآمد. متن کامل بیانیه به شرح زیر بود.
«تیم بامیلو به عنوان اولین بازار اینترنتی ایران، همیشه سعی داشته رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهد، اما گاهی پایبندی به تعهدات نیازمند اتخاذ تصمیمات دشوار و متناسب با تغییراتی است که گاهی قابل پیشبینی هم نیستند. تیم بامیلو، علی رغم میل باطنی، به این نتیجه رسید که برای تداوم فعالیت پایدار در بازار ایران، ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای توانمند خود است و از اول اسفندماه ۱۳۹۷ با تیم کوچکتری به فعالیت خود ادامه میدهد.
به زودی تعدادی از همکاران این فروشگاه به دیگر شرکتهای وابسته منتقل خواهند شد و سایر افراد نیز در فهرست مشاغل احتمالی آینده در اولویت قرار خواهند گرفت.
ما همواره متعهد به ارائه یک پلتفرم کارآمد و منحصربفرد برای کاربران فضای اینترنت در سراسر ایران و البته ایجاد یک فضای صمیمی در خانواده بامیلو بودیم. این تصمیم نیز نشان میدهد با وجود همه تغییرات اخیر همچنان قصد داریم تا با جدیت فعالیت خود را در ایران ادامه دهیم.»
نگاهی به بیانیه بامیلو
بامیلو بیانیهای را منتشر کرد که در هیچکدام از کانالهای رسمی خودش نشر داده نشده و فقط از طریق رسانههای منتخب آنرا به گوش کاربران خود رسانده است. این کار بامیلو کمی عجیب بود ولی وقتی با چند کارشناس رسانه در اینباره سوال کردم، این کار بامیلو را عجولانه خواندند و نظرشان این بود که بامیلو فکر نمیکرد به این شکل شایعه کنارهگیری بامیلو در بازار پخش شود.
بروزرسانی : بامیلو در تاریخ اول اسفند یک بیانیه در توییتر رسمی خود منتشر کرده بود که در اینجا متن خود را در مورد عدم انتشار بیانیه رسمی توسط بامیلو اصلاح میکنم.
در این بیانیه خیلی به کوچک شدن اشاره شده است. این کوچک شدن از نظر من میتواند دو تعریف داشته باشد. یکی ورود به بازار تخصصی مثل پوشاک و یا حضور فقط به عنوان فروشگاه یا مارکتپلیس. در هر صورت زمان تنها ابزاری است که به ما کمک میکند از تصمیم بامیلو آگاه شویم.
کاربران ناراضی و ضرردهی مالی
یکی از عمده مشکلات بامیلو در سالهای اول نسبت به دیجیکالا، مارکتپلیس بودن و فروش کالا توسط فروشندگان متفرقه بود. موضوعی که بعدها دیجیکالا هم به آن دچار شد و همچنان هم با آن درگیر است. فروش کالای فیک یا غیراصل، ارسال نامنظم، عدم موجودی یک کالا و چندین موضوع دیگر، باعث موجی از نارضایتی شد. در اینجا قصد بررسی این موضوع و مشکل ندارم و فقط میخواهم این جمله بامیلو را در بیانیهاش تحلیل کنم. «همیشه سعی داشته رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهد»
شاید یکی از مشکلاتی که بامیلو را وادار به این تغییرات کرد عدم اطمینان بسیاری از کاربران نسبت به رقیب دیرینه آنها یعنی دیجیکالا بود. مشکلی که همیشه همراه بامیلو بود ولی آنرا از پای درنیاورد. حجم بالای نارضایتی در شبکههای اجتماعی کاملا مشهود است.
گفته می شود یکی از علل اصلی چنین تصمیمی در گروه اینترنت ایران، رشد منفی بامیلو بوده است. درحالی که مبلغ سفارشهای این فروشگاه به دلیل افزایش قیمتها در بازار بیشتر از سال گذشته بوده است، اما در نهایت تعداد این سفارشها نسبت به دورههای پیش با کاهش روبرو بوده است. در کل به نظر میرسد سودهی یا ضرردهی بامیلو موضوع اصلی این تصمیم نیست و نوسانات ارز و شرایط مبهم اقتصادی موضوعی است که ممکن است بامیلو به خاطر آن اقدام به کوچک کردن کسبوکار خود کرده است.
نقش هایپراستار چیست ؟
در جریان رویداد یلدای کارآفرینی شنبه که در سال 1397 برگزار شد، ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ از سرمایهگذاری گروه هایپراستار در مجموعه اسنپ خبر داد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط ژوبین علاقبند، امتیان، ایرانسل و شماری از سرمایهگذاران اروپایی هر کدام 30درصد از سهام اسنپ را در اختیار دارند. اسنپ در آخرین جذب سرمایهی خود، 10درصد از سهام خود را نیز به گروه سرمایهگذاری مالک فروشگاههای هایپراستار واگذار کرده است.
این حضور مالک فروشگاههای هایپراستار و تلاش هایپراستار برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی در سالهای گذشته، نقش این گروه را در تصمیم بامیلو پررنگتر جلوه میدهد. البته تمام این صحبتها در حد حدس و گمان و اطلاعات جمعآوری شده و موجود است.
بروزرسانی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۸
با وارد شدن به سایت بامیلو، به سایت اسنپمارکت ارجاع داده میشوید
نتیجهگیری
به نظرم جمعآوری چنین برندی با این حجم فعالیت کمی عجیب و غیرمنتظره بود. هنوز هیچگونه دلیلی برای این کار بامیلو به ذهن من نرسیده و سوال بزرگی در ذهنم ایجاد کرده است. سالها تبلیغ و فعالیت و به یکباره تعطیل شدن یا کوچک شدن کمی کج سلیقهگی مدیران ارشد این برند مطرح هستش. هرچند که در جایی خواندم مدیرعامل بامیلو هم این خبر نمیدانسته و همزمان با سایر کاربران و مخاطبین در سایتهایی مثل دیجیاتو خوانده است.
موضوع بعدی نیروهای انسانی است که بعد از این اتفاق به احتمال زیاد کار خود را از دست دادهند. البته اگر طبق صحبتهای بامیلو که در بیانیه آنها آمده است نیروهای انسانی را در پروژههای دیگر درگیر کرده باشد تا حدودی این نگرانی از بین رفته است. (باید صحبتهای نیروهای بیکار شده را شنید) هرچند با حجم سرمایه و حضور سرمایهگذاران قدرتمند در این پروژه باید بیشتر درباره این کوچک شدن توضیح داده شود تا ذهن مخاطبین روشنتر شود.
شاید در این شرایط رقیبی مثل دیجیکالا خوشحالترین کسی باشد که امروز وجود دارد. این خوشحالی شاید زیاد پایدار نباشد اما قطعا وجود دارد. این موضوع را فراموش نکنیم که نداشتن رقیب در بازار پرسرعت و پرایده وب یک معضل به شمار میرود. به طور مثال وبسایت Rond.ir که مدیریت آن هم به عهده بنده است، از نداشتن رقیب جدی به شدت لطمه دیده و سرعت رشد و پرورش سایت به شدت کاهش یافته است.
از طرف دیگر فروشندههای بامیلو یک کانال بزرگ فروش را از دست دادهاند. به این فروشندگان در پیامی ناگهانی اعلام شده است که بامیلو دیگر سفارشات شما را قبول نمیکند و سفارشهای ثبت شده کنسل شده و به زودی جهت تسویه حساب با آنها تماس گرفته میشود. در این شرایط اقتصادی نه چندان جالب از دست دادن کانال فروشی با بازدید بالا میتواند بسیاری از کسبوکارها را تحت تاثیر قرار دهد. هرچند شاید شرکتهای طراحی سایت مشتریان جدیدی پیدا کنند.
نظرات مختلف درباره بامیلو در توییتر
در تصویر زیر میتوانید بخشی از نظرات مختلف درباره این اتفاق را مطالعه کنید.
دیدگاههای بازدیدکنندگان
رضا
سلام
2125 روز پیش ارسال پاسخبیانیه بامیلو تو صفحه رسمی توییترش منتشر شده
محمدرضا رحمانی
سلام
2125 روز پیش ارسال پاسخممنون از دقت نظر شما. زمانی که این متن آماده را آماده میکردم هنوز بیانیهای صادر نشده بود از سوی بامیلو.
ناشناس
همیشه تقلب و کلاهبرداری عاقبت خوشی نداره.
2123 روز پیش ارسال پاسخمحمود سلطانی
دیوانه ای چیزی هستی دوست عزیز؟
1584 روز پیش ارسال پاسخچی میگی؟
hossein haghi
عملکردبامیلو دردوسال گذشته به کلاهبرداری بیشتر شبیه بوده است زیرانظارت کافی برتامین کننده هانداشت.
2107 روز پیش ارسال پاسخپرواز
من از تامین کنندگان قدیمی بامیلو بودم و تقریبا از بدو تولد بامیلو شروع به کار کردم، تعطیلی یکباره بامیلو و عدم اطلاع رسانی قبلی به تامین کنندگان باعث زیان بالا برای ما شد، برخی از کالاها صرفا برای فروش در بامیلو در شرایط بد اقتصادی سال گذشته خریداری شده بودند که با تعطیلی یکباره بامیلو کالاها روی دست ما ماند و مجبور شدیم با قیمت های پایین تر از قیمت خرید به فروشندگان آنها برگردانیم.
2086 روز پیش ارسال پاسخناشناس
بامیلو عشق من بود
2081 روز پیش ارسال پاسخهخامنش سعیدی
من خیلی از بامیلو خرید کردم. شگفت انگیزه ک یهو از گردونه کنار رفت. گر چ گاهی کالای بد می داد
2050 روز پیش ارسال پاسخآرش كمانگير
من از مشتريان هر از گاهي باميلو بودم ، مسئله من فقط باميلو نيست كه اتفاقا خيلي از وقتا در تامين سفارش يا تحويل به موقع دچار مشكل بود ولي با تعطيلي باميلو حس ياس و نااميدي در بين فعالان ديجيتال ماركتينگ ايران و فعاليت هاي نوپا در اين عرصه اتفاق ميافته كه اون دل منو بيشتر از بقيه چيزا ميسوزونه
2047 روز پیش ارسال پاسخحسین
یادش بخیر دوش حمومون رو از بامیلو خریدم..کار میکنه عین بنز خیلی خوب بود ...خیلی بغضم گرفت :(.. بامیلو تسلیت
2043 روز پیش ارسال پاسخعلی فاتحی
سلام
2043 روز پیش ارسال پاسختامین کنندگان بامیلو به نظرم بگردن سایتهای دیگه هم پنل فروشندگی بگیرن
سایت بازارچه هم پنل میده دیجی کالا هم پنل میده
بامیلو که رسما شد اسنپ مارکت
مهمان
من از مشتریان گه گاه بامیلو بودم و سالهای قبل خیلی بهتر بود با تحویل به موقع و کیفیت راضی کننده، خیلی جای تاسف و ناراحتیه اینکه دیگه نیست اینکه قطعا تعدادی ادم بیکار شدن اما این باعث درجا زدن بقیه هم میشه، وقتی رقیب نداری معیار سنجش هم نداری.
2035 روز پیش ارسال پاسخالان که بامیلو نیست و رقیب جدیای برای دیجی نیست، باعث بدتر شدن خدمات دیجیای میشه که الانشم بد و افتضاح شده. ممکنه اگر دیجی کالا به فکر تحول و تغییر روند کاریش نباشه اونم کم کم مجبور به خداحافظی بشه.
ezatdr
واقعا دلمون از این کار خیلی گرفته است .من خاطرات زیادی با بامیلو دارم بیش از 80 درصد از خریدهای اینترنتی من از بامیلود بود وقتی دیدم که دیگه بامیلو نیست واقعا نگران شدم .بامیلو شده بود عضوی از زندگی ما چون هر موقع وارد اینترنت میشدم ناخوداگاه سایت بامیلو را کلیک میکردم.من موفق شده اسفندماه سال 96 از بامیلو بابت خرید از محصولاتش یک عدد گوشی ساسونگ s8 برنده شوم.و این گوشی را یک هدیه از طرف بامیلو میدانم.امیدوارم دوباره بامیلو را بهتر اقبل ببینم.#بامیلو دوست دارم.
2034 روز پیش ارسال پاسخعلی
سلام به همه دوستان
2031 روز پیش ارسال پاسخبنده هم تا دوسال پیش تامین کننده بامیلو بودم و برگشت محصولات از سمت مشتریان نسبت به دیجی کالا کمی بیشتر بود. برای اینکه رقابت داشته باشه با دیگر شرکت ها حق رو خیلی به مشتری داده بود و برگشتی زیاد بود . کالای ما همون کالا بود پس چرا تو دیجی کالا این اتفاق نمیافتاد. یکمی ما خودمون مردم کم لطف هستیم و فقط ایراد میگیریم به جای اصلاح و حمایت از این نوع شرکت ها. این دوشرکت بامیلو و دیجی کالا شاید بشه گفت بزرگترین و قوی ترین مارکت سنتر ها و استور های آسیا و حتی دیجی کالا هم زمانی آمازون میخواست سهامش رو بخره . ناشکری نکنید و انقدر از شرکت های نوآوری ایرانی که در سطح جهانی فعالیت میکنند با این همه تحریم گله مند نباشید. الان وب سایت های مشابه در ترکیه که نزدیک بیست سال دارند فعالیت میکنند و مثل شرکت های ایرانی تحریم و درگیر مشکلات مالی نیستند حتی قسمت لجستیک ندارند و به شرکت های مختلف پستی میدن کالا رو به مشتری برسونه. بنده ساکن استانبول هستم هنوز یک کالا خودم سفارش دادم از هپسی بورادا ترکیه که خیلی معروف هست ولی 4 ماهه که تو اداره پست مونده و اصلا سرویس دهی این شرکت ها با دیجی کالا و بامیلو قابل مقایسه نیست و بسیار سطح پایینی دارند. من هم از این تصمیم توقف و یا کوچک شدن فعالیت بامیلو متاسف شدم مخصوصا برای نیروی کار جوان و بسیار فعال که بیکار میشن.
طاهره اسدی
من خیلی ناراحت شدم که دیگر نمیتوانم از بامیلو خرید کنم.چندین خرید کردم وخیلی راضی بودم .امیدوارم دوباره شروع به کار کنید.
2030 روز پیش ارسال پاسخحسین فرشاد
سلام من هم مشتری بامیلو بودم چندین مورد خرید داشتم بخاطر گلایه تامین کننده کالای بامیلو علی این مورد راتوضیح میدم متاسفانه بامیلو درسایتشون تبلیغ وتعریف کفش تمام چرم رویه چرم طبیعی وداخل هم چرم طبیعی شده بود ولی کفش ازنوع فوم درجه 2 ارسال کرده بودن ومدتها درحال مکاتبه ومکالمه بودیم که خوشبختانه بکارکلاهبرداریشون پایان داده شدلازمست اینوبگم هربارتماس میگرفتم که کالای ارسالی باتبلیغتون مطابقت نداره میگفتن این دقیقا درچارچوب مقررات بامیلو هست وتامین کننده کالا مقصر است یعنی فروشنده وارسال کننده بی تقصیرند..
2028 روز پیش ارسال پاسخبدرودتان باد
ثمین
حیف شد واقعا
2025 روز پیش ارسال پاسخچقدر خرید داشتم از بامیلو و به واقع راضی بودم
امیدوارم این پایان کار نباشه و مقدمه ای برای یه شروع موفق تر باشه
چقدر همه چی تو کشورمون ناامید کنندس😔
قاب
بامیلو مقصر نیست بلکه تامین کنند گان کالاها بامیلو را تعطیل کردند چون اجناس بی کیفیت را به بامیلو جهت توزیع به قیمت اجناس با کیفیت میدادند .کاری که هم اکنون تامین کنند گان کالا با دیجی کالا میکنند .منتظر باشید چندوقت دیگه دیجی کالا هم تعطیل میشه .من چندوقته که می بینم اجناس دیجی کالا کیفیت لازمه را نداره وحتا فروش دیجی کالا هم کم شده ! تعجب نکنید ؟
2014 روز پیش ارسال پاسخلیلا
چند سال مشتری بامیلو بودم سال گذشته ناراضی بودم سفارشم رو اول موجودی داشت بعد چند روز عدم موجودی اعلام میکرد وهزینه کالا رو به بهانه های مختلف ارجاع نکردند .واقعا خوشحالم که بسته شد
2011 روز پیش ارسال پاسخناشناس
عاقب فروش جنسای بنجل و اجناس توقیفی و مصادره ای همینه .
2008 روز پیش ارسال پاسخعلی بیک میرزایی
جای بامیلو دیجی کالا باید میرفت پی کارش
2004 روز پیش ارسال پاسخدانلود فونت
بسیار بسیار تلخ بود، حیف این همه نیرو بیکار شدن
1981 روز پیش ارسال پاسخبه هر حال توی این شرایط اقتصادی سر پا بودن سخته، سخت
طرفدار بامیلو
بامیلو قربانی شد
1890 روز پیش ارسال پاسخکیارس
علت تعطیل شدن بامیلو خیلی نامشخص بود. این همه هزینه کردن.
442 روز پیش ارسال پاسخ